Onderwijs rekenen-wiskunde
Peil.Rekenen-Wiskunde geeft zicht op de inhoud en de vormgeving van het onderwijs in rekenen-wiskunde op Nederlandse scholen voor basisonderwijs en speciaal basisonderwijs. Verschillende aspecten van het onderwijs in rekenen-wiskunde komen aan bod. Zo is onderzocht welke leerstof scholen aanbieden, hoeveel tijd ze besteden aan rekenen-wiskunde, hoe ze differentiёren en hoe leerkrachten de aansluiting van de lesmethode op hun rekenonderwijs ervaren.
We noemen hier puntsgewijs een aantal resultaten op het gebied van het onderwijs in rekenen-wiskunde. De volledige informatie vindt u vanaf pagina 47 in het rapport.
- Meer dan de helft van de scholen in het bo en het sbo heeft een rekencoördinator. Op de meeste scholen heeft deze een beperkt aantal taakuren beschikbaar.
- De samenwerking tussen leerkrachten bij rekenen-wiskunde kenmerkt zich door het delen van ervaringen, lessen observeren gebeurt maar zelden.
- In zowel het bo als het sbo is gemiddeld zo’n 5 uur per week rekenonderwijs.
- De lesmethode sluit volgens bo- en sbo-leerkrachten goed aan bij het rekenonderwijs.
- In vrijwel elke les laten leerkrachten de leerlingen zelfstandig procedures oefenen. In het sbo besteden leerkrachten meer dan in het bo aandacht aan het automatiseren van optellen en aftrekken tot 100.
- Leerkrachten in het bo en het sbo voelen zich vertrouwd met evaluatie en differentiatie.
Documenten
-
Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs 2018-2019
Dit peilingsonderzoek laat zien dat aan het eind van het basisonderwijs (bo) 32,7% van de leerlingen het niveau 1S behaalt voor ...
-
Technisch rapport Peil.Rekenen-Wiskunde einde (s)bo 2018/2019
-
Technisch rapport consortium Peil.Rekenen-Wiskunde