Uitvoering van het onderzoek
Peil.Rekenen-Wiskunde einde (s)bo vond plaats in het schooljaar 2018-2019. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door een consortium van Kohnstamm Instituut, Cito BV, KPC Groep en Universiteit Leiden. Voor de afname is er samengewerkt met Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), dat de kennis en vaardigheden van leerlingen in de exacte vakken (rekenen-wiskunde en natuuronderwijs) op basisscholen in groep 6 in kaart brengt.
Aan het peilingsonderzoek Rekenen-Wiskunde einde (s)bo deden 5.958 leerlingen van het laatste leerjaar afkomstig van 163 bo-scholen (264 klassen) en 44 sbo-scholen (72 klassen) mee. Op een deel van de basisscholen werd de dataverzameling voor het huidige peilingsonderzoek gecombineerd met de dataverzameling voor TIMSS in groep 6. In een separaat rapport Opbrengsten gecombineerde afname Peil.Rekenen-Wiskunde en TIMSS-2019 maken we een vergelijking tussen groep 6 en groep 8 op basis van de kenmerken van het onderwijsleerproces, leerkrachten en leerlingen die in beide onderzoeken in kaart zijn gebracht.
Een uitgebreide beschrijving van de opzet en uitvoering van het onderzoek kunt u vinden in hoofdstuk 1 van deel C van het rapport Peil.Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs.
Documenten
-
Opbrengsten gecombineerde afname Peil.Rekenen-Wiskunde en TIMSS-2019
Dit rapport vergelijkt kenmerken van het onderwijsleerproces, leerkrachten en leerlingen in groep 6 en groep 8 op het gebied van ...
-
Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs 2018-2019
Dit peilingsonderzoek laat zien dat aan het eind van het basisonderwijs (bo) 32,7% van de leerlingen het niveau 1S behaalt voor ...
-
Technisch rapport Peil.Rekenen-Wiskunde einde (s)bo 2018/2019
-
Technisch rapport consortium Peil.Rekenen-Wiskunde