Uitvoering van het onderzoek
De peiling Schrijfvaardigheid einde (s)bo vond plaats in het schooljaar 2018/2019. Aan het peilingsonderzoek deed een representatieve steekproef van 95 bo-scholen met 2.438 leerlingen en 38 sbo-scholen met 920 leerlingen mee. Om inzicht te krijgen in de inhoud en de vormgeving van het schrijfonderwijs en de attitude en achtergrondkenmerken van leerlingen en leerkrachten, vulden directeuren of taalcoördinatoren, leerkrachten en leerlingen vragenlijsten in en werden leerkrachten en leerlingen geïnterviewd. Daarnaast verzamelden we via lesobservaties informatie over de activiteiten in de schrijfles. Een consortium bestaande uit GION onderwijs/onderzoek, de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Utrecht, het Kohnstamm Instituut, Cito en de NHL Hogeschool voerde het peilingsonderzoek in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs uit.
Een uitgebreide beschrijving van de opzet en uitvoering van het onderzoek kunt u vinden in hoofdstuk 1 van deel C van het rapport Peil.Schrijfvaardigheid.
Documenten
-
Peil.Schrijfvaardigheid einde (speciaal) basisonderwijs 2018-2019
Dit peilingsonderzoek laat zien dat lang niet alle leerlingen het primair onderwijs verlaten met een fundamenteel ...
-
Technisch rapport Peil.Schrijfvaardigheid einde (s)bo 2018-2019
-
Rapport Consortium Peiling schrijfvaardigheid einde (speciaal) basisonderwijs 2019 - technische rapportage