Merkt u dat er in of rond een school of opleiding (ernstige) problemen voordoen? Ouders, leerlingen en studenten, docenten, directies en besturen maar ook vertrouwenspersonen kunnen dan de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen.
De vertrouwensinspecteurs werken voor het gehele onderwijs, inclusief mbo en hoger onderwijs. Informatie over onze vertrouwensinspecteurs en de kinderopvang vindt u op een andere pagina.
Wanneer neemt u contact op met de vertrouwensinspecteur?
Wanneer u als bestuurder kennis heeft van een situatie waarin mogelijk sprake is van seksueel misbruik door een met taken belaste persoon* jegens een minderjarig kind of leerling, bent u verplicht contact opnemen met de vertrouwensinspecteurs. De vertrouwensinspecteurs luistert naar u, adviseert en wijst in indien nodig door naar de zedenpolitie.
*Een met taken belast persoon is bijvoorbeeld een leerkracht of een lid van het onderwijs ondersteunend personeel.
Lees op onze pagina over seksuele misdrijven hoe te handelen wanneer u signalen ontvangt die mogelijk wijzen op seksuele misbruik.
Bij seksuele intimidatie gaat het om opmerkingen, gebaren en handelingen die seksueel getint zijn en die iemand als ongewenst ervaart. Het bevat een vorm van non-verbaal of fysiek gedrag met een seksuele connotatie dat als doel of gevolg heeft dat de waardigheid van de persoon wordt aangetast. In het bijzonder wanneer een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende situatie wordt (Wet Gelijke behandeling, art. 1a). Seksuele intimidatie kan overal voorkomen waar mensen samen zijn.
U kunt contact opnemen wanneer u op uw school of binnen uw bestuur seksuele intimidatie meemaakt of ziet gebeuren door een met taken belast persoon richting een leerling of student. De vertrouwensinspecteurs luistert naar u en adviseert u over uw mogelijkheden.
School moet een veilige plek zijn. Toch kan er iets gebeuren waardoor uw kind zich niet (meer) veilig voelt, bijvoorbeeld door psychisch of fysiek geweld. Dan is het goed om te weten wat u kunt doen en bij wie u terecht kunt. De stappen voor ouders en kinderen staan op de website Jouw Veilige School, van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze website biedt een wegwijzer voor leerlingen, ouders en onderwijspersoneel in het primair en voortgezet onderwijs en helpt hen op weg door alles op een rijtje te zetten en te verwijzen naar organisaties die iets voor hen kunnen betekenen. Wanneer u de informatie die u nodig hebt niet vindt, kunt u contact opnemen met de vertrouwensinspecteurs. Zij luisteren, geven informatie en adviseren over uw mogelijkheden.
Hier moet een school aan voldoen
De school moet zorgen voor een veilig (leer)klimaat voor elk kind in en om de school. Hoe de school daarvoor zorgt kunt u nalezen in het (sociaal) veiligheidsbeleid en het anti-pestbeleid. Meestal kunt hierover meer vinden in de schoolgids of op de website van de school. Is het onveilig op school? Dan kunt u dat melden bij de leerkracht, mentor en/of de directeur. U kunt ook in gesprek gaan met het aanspreekpunt voor leerlingen van een school en de ouders van de leerlingen die te maken krijgen met pesten. Iedere school moet een aanspreekpunt hebben. De naam van deze persoon vindt u in de schoolgids of op de website van de school. U kunt het probleem ook aan de interne vertrouwenspersoon van de school voorleggen. Helpt dit niet voldoende? Dan kunt u de klachtenprocedure van de school volgen. Iedere school moet een dergelijke procedure hebben.
Discriminatie betekent dat uw kind niet dezelfde kansen krijgt als andere kinderen. Ervaart u discriminatie binnen uw school of onderwijsinstelling? Dan is het belangrijk om dit aan te kaarten. U kunt het gesprek aangaan met:
de mentor, studieloopbaancoach of andere begeleiders
de aandachtsfunctionaris of interne vertrouwenspersoon
de externe vertrouwenspersoon
het bestuur
Meer weten over veiligheid op school? Bijvoorbeeld waar u terecht kunt met vragen over radicalisering? Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft de website Jouw Veilige School gelanceerd met informatie voor ouders en leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. U vindt hier onder andere het overzicht van organisaties die iets voor u kunnen betekenen.
Hoe neemt u contact op met de vertrouwensinspecteur?
De vertrouwensinspecteurs zijn alle werkdagen tijdens kantooruren (08.00-17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111. (lokaal tarief, € 0,28 per minuut, met een starttarief van € 0,0951)U kunt ook anoniem contact opnemen met de vertrouwensinspecteurs. De vertrouwensinspecteur heeft een bijzondere geheimhoudingsplicht zodat gevoelige zaken besproken kunnen worden.
Wat kan de vertrouwensinspecteur voor u betekenen?
De vertrouwensinspecteur luistert en informeert. Zo nodig adviseert de vertrouwensinspecteur, bijvoorbeeld over een traject na het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte.
De vertrouwensinspecteur zoekt niet uit wat er gebeurd is (waarheidsvinding). De vertrouwensinspecteur kan ook niet zelf zorgen voor een oplossing, maar wel helpen om een oplossing te bereiken. Bovendien doet de vertrouwensinspecteur niet zelf aangifte, maar zal wel aangeven wanneer aangifte mogelijk of zelfs verplicht is.
Als er een vermoeden is van seksueel misbruik (zedenmisdrijf), dan geldt in een aantal gevallen de meld-, overleg- en aangifteplicht voor bestuurders en houders. Ook als u twijfelt of er sprake is van seksueel misbruik of seksuele intimidatie, is het aan te raden om contact op te nemen.
De meld-, overleg- en aangifteplicht in stappen
Hoe kunt u de vertrouwensinspecteurs op school onder de aandacht brengen?
Wat kunt u doen bij andere soorten klachten in of rondom school?
Wilt u behandeling van of bemiddeling bij een (specifieke) klacht over een school, bestuur of een leraar? Dan kunt u daarvoor terecht bij de vertrouwenspersoon of de directie van de school, en niet bij de inspectie.
Als toezichthouder kunnen wij geen klachten behandelen. Dat is aan anderen, zoals de school, het bestuur of een klachtencommissie. We kunnen u wel verder helpen door te informeren over uw mogelijkheden om de klacht op te lossen. We beantwoorden uw vragen en helpen u met praktische tips. Meer informatie over behandeling van klachten over een school of onderwijsinstelling vindt u op onze pagina over klachten.
Denkt u dat uw klacht voor ons toezicht van belang is? Bijvoorbeeld omdat het uw individuele geval overstijgt, iets zegt over de kwaliteit van het onderwijs of omdat u denkt dat dit ook andere leerlingen of studenten raakt? Stel ons dan alsnog van uw klacht op de hoogte via het contactformulier. We nemen uw klacht dan mee als melding in ons toezicht.