De vertrouwensinspecteur voor het onderwijs

Merkt u dat er in of rond een school of opleiding (ernstige) problemen voordoen? Ouders, leerlingen en studenten, docenten, directies en besturen maar ook vertrouwenspersonen kunnen dan de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen.

De vertrouwensinspecteurs werken voor het gehele onderwijs, inclusief mbo en hoger onderwijs. Informatie over onze vertrouwensinspecteurs en de kinderopvang vindt u op een andere pagina.
 

Wanneer neemt u contact op met de vertrouwensinspecteur?

Hoe neemt u contact op met de vertrouwensinspecteur?

De vertrouwensinspecteurs zijn alle werkdagen tijdens kantooruren (08.00-17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111. (lokaal tarief, € 0,28 per minuut, met een starttarief van € 0,0951)U kunt ook anoniem contact opnemen met de vertrouwensinspecteurs. De vertrouwensinspecteur heeft een bijzondere geheimhoudingsplicht zodat gevoelige zaken besproken kunnen worden.

Wat kan de vertrouwensinspecteur voor u betekenen?

De vertrouwensinspecteur luistert en informeert. Zo nodig adviseert de vertrouwensinspecteur, bijvoorbeeld over een traject na het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte.

De vertrouwensinspecteur zoekt niet uit wat er gebeurd is (waarheidsvinding). De vertrouwensinspecteur kan ook niet zelf zorgen voor een oplossing, maar wel helpen om een oplossing te bereiken. Bovendien doet de vertrouwensinspecteur niet zelf aangifte, maar zal wel aangeven wanneer aangifte mogelijk of zelfs verplicht is.

Als er een vermoeden is van seksueel misbruik (zedenmisdrijf), dan geldt in een aantal gevallen de meld-, overleg- en aangifteplicht voor bestuurders en houders. Ook als u twijfelt of er sprake is van seksueel misbruik of seksuele intimidatie, is het aan te raden om contact op te nemen.

De meld-, overleg- en aangifteplicht in stappen

Meld-, overleg- en aangifteplicht.
Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Hoe kunt u de vertrouwensinspecteurs op school onder de aandacht brengen?

Bekijk en download onze flyer 'Vertrouwensinspecteurs voor onderwijs en kinderopvang – een luisterend oor en een goed advies'.

Wat kunt u doen bij andere soorten klachten in of rondom school?

Wilt u behandeling van of bemiddeling bij een (specifieke) klacht over een school, bestuur of een leraar? Dan kunt u daarvoor terecht bij de vertrouwenspersoon of de directie van de school, en niet bij de inspectie.
Als toezichthouder kunnen wij geen klachten behandelen. Dat is aan anderen, zoals de school, het bestuur of een klachtencommissie. We kunnen u wel verder helpen door te informeren over uw mogelijkheden om de klacht op te lossen. We beantwoorden uw vragen en helpen u met praktische tips. Meer informatie over behandeling van klachten over een school of onderwijsinstelling vindt u op onze pagina over klachten

Denkt u dat uw klacht voor ons toezicht van belang is? Bijvoorbeeld omdat het uw individuele geval overstijgt, iets zegt over de kwaliteit van het onderwijs of omdat u denkt dat dit ook andere leerlingen of studenten raakt? Stel ons dan alsnog van uw klacht op de hoogte via het contactformulier. We nemen uw klacht dan mee als melding in ons toezicht.