Beoordeling leerresultaten hervat in primair, voortgezet en (voortgezet) speciaal onderwijs
Vanwege de coronacrisis besloot de inspectie de resultaten in het schooljaar 2021/2022 niet te beoordelen. We hervatten de beoordeling nu het onderwijs weer op de scholen plaatsvindt. We willen daarmee waarborgen dat leerlingen voldoende leren. Er is sprake van een overgangsperiode, waarin we rekening houden met de gegevens die beschikbaar en betrouwbaar zijn. Scholen en besturen kunnen er zo van op aan dat de beoordeling recht doet aan de huidige situatie.
Uitgangspunten
We hanteren voor de beoordeling gelijke uitgangspunten voor primair, voortgezet en (voortgezet) speciaal onderwijs:
- we kijken naar de resultaten van meerdere jaren;
- we houden rekening met het gegeven dat er in schooljaar 2019/2020 geen eindtoets en centraal eindexamen zijn afgenomen, en dat de resultaten in schooljaar 2020/2021 beïnvloed zijn door corona;
- het ‘verhaal’ van de school betrekken we altijd bij de uiteindelijke beoordeling van de resultaten.
De uitwerking verschilt per sector
De uitgangspunten zijn in de sectoren op een verschillende wijze uitgewerkt, omdat de regelgeving en de situatie tijdens de coronaperiode niet gelijk waren.