Leesvaardigheid
Leesvaardigheid is nodig om geschreven teksten goed te kunnen interpreteren en begrijpen. Veel informatie verwerk je door te lezen. Leesvaardigheid is dan ook een van de basisvaardigheden en een sleutel tot (onderwijs)succes.
Gepubliceerde onderzoeken
Deze peiling laat zien dat de meerderheid van de leerlingen in het tweede leerjaar van het vmbo-g/t, havo en vwo goed op weg zijn op de beoogde eindniveaus voor leesvaardigheid te halen. De meeste vmbo-g/t-leerlingen lezen op of boven het fundamentele leesniveau 1F. En de meeste havo- en vwo-leerlingen lezen op of boven fundamentele leesniveau 2F. Deze niveaus passen bij het leerjaar en de onderwijssoort waarin leerlingen zich bevinden. In het vmbo-b/k zien de resultaten er niet goed uit. Daar leest twee derde van de leerlingen in het tweede leerjaar nog onder 1F-niveau.
Niveau 1F is het fundamentele leesniveau en niveau 2F is nodig om zelfstandig maatschappelijk te kunnen functioneren en om succesvol te kunnen zijn in het vervolgonderwijs.
Ongeveer een kwart van de leerlingen in het voortgezet onderwijs bevindt zich praktijkonderwijs en vmbo-b/k. Van de meerderheid van deze groep Nederlandse leerlingen is de leesvaardigheid dus niet goed genoeg. Dit vraagt om een verbeterde aanpak.
Dit onderzoek is het eerste peilingsonderzoek naar leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs. Daarnaast is het voor het voortgezet (speciaal) onderwijs de eerste peiling.
Bekijk de resultaten en het rapport Peil.Leesvaardigheid einde tweede leerjaar voortgezet (speciaal) onderwijs 2022-2023 (gepubliceerd op 19 november 2024)
De leesvaardigheid van leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs is gedaald ten opzichte van 10 jaar geleden, in het speciaal basisonderwijs (sbo) nog iets sterker dan in het basisonderwijs (bo). Om de dalende trend te keren zijn er zowel veranderingen nodig in het leesonderwijs op scholen, als in het leesgedrag van de leerlingen thuis. Deze veranderingen vragen om een brede aanpak, waarbij scholen onder meer samenwerken met ouders, bibliotheken, gemeenten en consultatiebureaus.
Bekijk de resultaten en het rapport Peil.Leesvaardigheid 2020-2021 (gepubliceerd op 13 december 2022).
Onderzoeken in uitvoering
Met dit peilingsonderzoek wordt het leesbegrip in kaart gebracht van leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs en van schoolverlaters van het speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Ook geeft dit onderzoek zicht op het onderwijs dat op het gebied van begrijpend lezen wordt gegeven.
De doelgroep voor de peiling in het speciaal onderwijs beperkt zich tot voormalig cluster 3- en cluster 4-leerlingen in het laatste leerjaar van het speciaal onderwijs die uitstromen naar het voortgezet (speciaal) onderwijs. Dit peilingsonderzoek is dus niet gericht op leerlingen uit cluster 1 en cluster 2. In het basisonderwijs wordt het peilingsonderzoek uitgevoerd op de scholen die deelnemen aan PIRLS, een internationaal vergelijkend onderzoek naar de leesprestaties in groep 6.
Tijdens het onderzoek wordt gebruik gemaakt van de volgende meetinstrumenten:
- Leestaken
Hiermee wordt de leesvaardigheid van leerlingen in kaart gebracht. - Vragenlijst voor leerlingen
Deze bevat vragen over henzelf en over bijvoorbeeld leesplezier en lezen in de vrije tijd. - Vragenlijsten voor schoolleiders en leerkrachten
Deze zijn bedoeld om de onderwijspraktijk op het gebied van begrijpend lezen in kaart te brengen en om verbanden te kunnen leggen tussen de vaardigheid van de leerlingen en het onderwijs dat zij krijgen.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door een consortium waarin het Expertisecentrum Nederlands, Stichting Cito en de Radboud Universiteit samenwerken. Aan de basis van het onderzoek liggen:
- Domeinbeschrijving Leesvaardigheid in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs
- Literatuurstudie De vele kanten van leesbegrip in samenhang
De resultaten en het rapport worden naar verwachting eind 2027 gepubliceerd.
Voor deze peiling wordt in oktober/november 2026 informatie verzameld bij studenten, docenten en opleidingsmanagers, om te komen tot een representatief beeld van wat studenten in Nederland kennen en kunnen op het gebied van begrijpend lezen aan het begin van het eerste verblijfsjaar van mbo-2, mbo-3 en mbo-4. Ook wordt een beeld geschetst van het huidige leesonderwijs in het eerste verblijfsjaar. De informatie gaat onder meer over leerlingkenmerken, leerlingattituden, het onderwijsaanbod en hoe dit aanbod wordt vormgegeven op de mbo-locaties.
De peiling wordt uitgevoerd door een consortium dat in februari 2025 de opdracht zal worden gegund.
De resultaten en het rapport worden naar verwachting begin 2028 gepubliceerd.