Peiling Schrijfvaardigheid: schrijfonderwijs blijkt lastig
Schrijven is, naast lezen, een belangrijke sleutel tot onderwijssucces. Uit het rapport Peil.Schrijfvaardigheid blijkt dat goed schrijfonderwijs geen gemakkelijke opgave is.
Als meest lastige aspect noemen leerkrachten het beoordelen, monitoren en evalueren van de schrijfvaardigheid. Hierdoor ontbreekt het aan goed zicht op de schrijfontwikkeling van de leerlingen en daarmee ook aan de urgentie om met eventueel tegenvallende resultaten aan de slag te gaan. Aan het eind van het basisonderwijs behaalt 73% van de leerlingen het fundamentele niveau 1F voor schrijfvaardigheid en 28% ook het streefniveau 1S/2F. Einde speciaal basisonderwijs is dit respectievelijk 33% (1F) en 9% (1S/2F). De prestaties van leerlingen zijn stabiel sinds 2009, maar blijven achter bij de ambities die de commissie-Meijerink formuleerde bij de introductie van de referentieniveaus 1F en 1S/2F.
Een focusgroep van experts met wie we de onderzoekresultaten bespraken, deed een aantal suggesties voor het organiseren en inrichten van schrijfonderwijs.